iPadit ovat laukuissa hyvässä suojassa ja ne voi samalla ladata sekä synkronoida |
koulumaailmaan. Kun koulullemme tilattiin viime joulukuussa 24 iPadia, minulle
tarjoutui oiva tilaisuus testata laitteen soveltuvuutta musiikinopetuksessa.
tarjoutui oiva tilaisuus testata laitteen soveltuvuutta musiikinopetuksessa.
iPad laitteena oli minulle ennestään tuttu. Olin omistanut sen jo vuoden verran, ja ehtinyt itse opiskella sen käyttöä ja mahdollisuuksia. Päätin ottaa pilotointikohteeksi
musiikin elementit. Valtakunnallisessa musiikin opetussuunnitelmassa 5. - 9.
luokkien yksi tavoite on: "Oppilas oppii ymmärtämään musiikin elementtien,
rytmin, melodian, harmonian, dynamiikan, sointivärin ja muodon tehtävää musiikin rakentumisessa sekä käyttämään niitä ilmaisevia käsitteitä ja merkintöjä."
luokkien yksi tavoite on: "Oppilas oppii ymmärtämään musiikin elementtien,
rytmin, melodian, harmonian, dynamiikan, sointivärin ja muodon tehtävää musiikin rakentumisessa sekä käyttämään niitä ilmaisevia käsitteitä ja merkintöjä."
Työkalun valitseminen
projektia varten iPadeihin. Kyseisellä ohjelmalla voi äänittää 8 eri raidalle musiikkia joko
ohjelman omilla tai oikeilla instrumenteilla. Pilottikappaleeksi valitsin
"Ukko Nooan", ja tavoitteeksi äänittää raidoille rummut (rytmi), basson/kitaran/pianon (harmonia)
sekä melodian joko soitettuna tai
laulettuna. Dynamiikkaa sovellettiin miksaamisen näkökulmasta, sointiväri tulee eri soittimista. Kappaleen muodoksi ajateltiin A
(tahdit 1-4), B (tahdit 5-8) ja A uudelleen (tahdit 9-12) eli yksinkertainen
ABA rakenne.
Prosessin kuvaus
ohjelman omilla tai oikeilla instrumenteilla. Pilottikappaleeksi valitsin
"Ukko Nooan", ja tavoitteeksi äänittää raidoille rummut (rytmi), basson/kitaran/pianon (harmonia)
sekä melodian joko soitettuna tai
laulettuna. Dynamiikkaa sovellettiin miksaamisen näkökulmasta, sointiväri tulee eri soittimista. Kappaleen muodoksi ajateltiin A
(tahdit 1-4), B (tahdit 5-8) ja A uudelleen (tahdit 9-12) eli yksinkertainen
ABA rakenne.
Prosessin kuvaus
Toin laitteet luokkaan ja oppilaiden ilmeet olivat positiivisen hämmästyneitä, kun moni kysyi: "Onks koulu ostanu aipädit?". Vastasin myöntävästi ja kerroin lyhyesti, että kokeilemme laitteiden sopivuutta myös musiikinopiskelussa. Kävimme lyhyesti läpi musiikin elementit, jonka jälkeen kerroin, millä tavoin harjoittelemme näitä iPadien avulla. Liitin oman
laitteeni luokan videotykkiin, jotta oppilaat voivat seurata prosessin
etenemistä vaihe vaiheelta. Avasin ohjelman ja opastin uuden kappaleen luomiseen, jonka jälkeen jaoin jokaiselle oman tabletin ja ryhdyimme työhön.
etenemistä vaihe vaiheelta. Avasin ohjelman ja opastin uuden kappaleen luomiseen, jonka jälkeen jaoin jokaiselle oman tabletin ja ryhdyimme työhön.
Ensimmäiseksi loimme kappaleelle oikean määrän tahteja, jonka yhteydessä oli luontevaa jutella mikä on tahti. Toiseksi kerroin, mitä soittimia tulemme käyttämään, ja kertasimme hieman sointiväri -sanaa. Sen jälkeen aloitimme rytmiosuuden
opettelemalla soittamaan ja äänittämään yhden tahdin verran
peruskomppia ohjelman omalla rumpusetillä. Opettelimme myös monistamaan komppia tarvittavat
12 tahtia. Ohjelmassa on useimpien instrumenttien nimet nimellä "Smart Bass, Smart Guitar" jne. Tämä tarkoittaa, että soitinta voi soittaa virtuaalikieliltä ja nauhoilta kuten oikeaa soitinta, mutta myös valmiiden sointujen pohjalta. Valmiit sointupohjat
helpottavat teknisesti oppilaita, jotka eivät ole juurikaan ennen
soittaneet mitään instrumenttia. Niiden avulla
päästään nopeammin itse musiikkiin. Äänitimme basson käyttäen sointupohjia; ensin tahdit 1-4 (A-osa), jonka jälkeen tahdit 5-8 (B-osa). Loput tahdit 9-12 monistimme
tahdeista 1-4, koska kyseessä oli sama A-osa kuin alussa.
Saman systeemin mukaan teimme myös kitara- ja pianoraidat.
opettelemalla soittamaan ja äänittämään yhden tahdin verran
peruskomppia ohjelman omalla rumpusetillä. Opettelimme myös monistamaan komppia tarvittavat
12 tahtia. Ohjelmassa on useimpien instrumenttien nimet nimellä "Smart Bass, Smart Guitar" jne. Tämä tarkoittaa, että soitinta voi soittaa virtuaalikieliltä ja nauhoilta kuten oikeaa soitinta, mutta myös valmiiden sointujen pohjalta. Valmiit sointupohjat
helpottavat teknisesti oppilaita, jotka eivät ole juurikaan ennen
soittaneet mitään instrumenttia. Niiden avulla
päästään nopeammin itse musiikkiin. Äänitimme basson käyttäen sointupohjia; ensin tahdit 1-4 (A-osa), jonka jälkeen tahdit 5-8 (B-osa). Loput tahdit 9-12 monistimme
tahdeista 1-4, koska kyseessä oli sama A-osa kuin alussa.
Saman systeemin mukaan teimme myös kitara- ja pianoraidat.
GarageBandilla tehty Ukko Nooa |
saivat valita soittavatko sen vai laulavatko yksin tai kaverin kanssa. Osa
soitti, osa lauloi. Erityisen hieno oppimistilanne syntyi, kun
pianonsoittotaitoiset oppilaat opettivat Ukko Nooan niille luokkakavereille,
jotka eivät sitä osanneet soittaa.
soitti, osa lauloi. Erityisen hieno oppimistilanne syntyi, kun
pianonsoittotaitoiset oppilaat opettivat Ukko Nooan niille luokkakavereille,
jotka eivät sitä osanneet soittaa.
Kun ääniraidat olivat valmiit, puhuimme dynamiikasta ja
miksasimme raidat voimakkuuksiltaan sopivaan suhteeseen. Kukin sai muokata
mieleisensä balanssin. Lopuksi teimme
kappaleista mp4 audiotiedostoja ja oppilaat saivat ne sähköpostissaan itselleen
muistoksi.
Pohdintaa
Olen tehnyt tämän saman projektin kohta kaikkien opetusryhmieni kanssa.
Tarkoituksenani on lopuksi selvittää palautekyselyllä, kuinka hyvin prosessi avasi musiikin elementtejä. Omien havaintojeni pohjalta sanoisin, että oppilaiden työskentely oli ainakin hyvin
motivoitunutta ja innokasta. Koulullamme on se etu, että laitteita riittää jokaiselle henkilökohtaiseen työskentelyyn, mutta projektin
voi tehdä myös pienissä ryhmissä. Aikaa työskentelyyn meni 2-3 tuntia,
riippuen ryhmästä.
Videot projektista:
Tarkoituksenani on lopuksi selvittää palautekyselyllä, kuinka hyvin prosessi avasi musiikin elementtejä. Omien havaintojeni pohjalta sanoisin, että oppilaiden työskentely oli ainakin hyvin
motivoitunutta ja innokasta. Koulullamme on se etu, että laitteita riittää jokaiselle henkilökohtaiseen työskentelyyn, mutta projektin
voi tehdä myös pienissä ryhmissä. Aikaa työskentelyyn meni 2-3 tuntia,
riippuen ryhmästä.
Videot projektista:
HEI!
VastaaPoistaOlen musiikkipedagogi ja luokanopettajaopiskelija. Teen kandityötäni iPadin mahdollisuuksista musiikinopetuksessa. Oli mukava lukea täältä sinun kokemuksia aiheesta :)
T: Nina Liiri
Hei Nina,
VastaaPoistakiva, jos oli hyötyä! Olisi kiva lukea kandityösi, kun on valmis.
Petri